maandag 5 januari 2015

Zwerfvuil





Als ik ga wandelen erger ik me dood aan het zwerfvuil dat ik overal aantref. En dan heb ik het niet over de straten rond de markt, de winkelstraten, want daar zie ik regelmatig een werkman de zaak opruimen. Maar in de wijken die iets verder gelegen zijn, is het triest. Wandel even door de wijk het Stokt en de omgeving van de Nieuwe Kaai, met je ogen open, en dan weet je het wel.. ( foto215, foto216, foto221, foto222) Maandenlang kom ik dezelfde blikjes, plastiek, en andere rotzooi tegen. Ik heb ergens gelezen dat er 75 vrijwilligers zijn om het zwerfvuil op te ruimen, maar buiten enkele witte zakken die ergens vastgebonden worden, heb ik er nog niet veel van gemerkt. Bovendien moet men zich afvragen of dit wel vrijwilligerswerk is, en geen kerntaak van de stedelijke overheid.


Als men de stad (en daarmee bedoel wel de ruime kern, niet alleen de zone rond de markt, maar ook de verschillende wijken) zou onderverdelen in een 10 tal zones; er twee mensen zou opzetten (1 voor 5 zones) zodat deze elke week de zone zou kunnen doorlopen en het vuil opruimen, dan zou de stad er veel properder uit zien. In de sectoren zouden zowel de rijbanen als de paadjes netjes kunnen/moeten gehouden worden.Natuurlijk vraagt dit een reorganisatie van het werk, maar misschien zijn de nodige man(of vrouw)krachten wel te vinden. Er wordt toch ook personeel gevonden voor het geven van gas-boetes en andere... Misschien kan men het werk van de vrijwilligers eens herbekijken???

Of moet ik besluiten dat het stadsbestuur alleen oog heeft voor de winkelstraten, de straten rond de markt?


Nu gaat het bestuur een actieplan opstellen, maar dit richt zich blijkbaar vooral op het sluikstorten. Natuurlijk is dit ook een groot probleem en een gedeelte van het vuil waarover hierboven sprake is, komt waarschijnlijk ook vandaar. Maar daarmee worden de straten en pleinen nog niet schoongemaakt. Is dit nu werkelijk teveel gevraagd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten