dinsdag 27 januari 2015

Betrouwen op deskundigheid?

Nog een berichtje uit de buurgemeente ... Vosselaar.
De Konijnenberg heeft een ferm litteken  overgehouden aan de snoeibeurt voor de hoogspanningslijn die er dwars overgaat. (zie eerder bericht)
De boswachters van Natuur en Bos willen de bruine eikenpage van het openbaar bos in Lille naar de Konijnenberg proberen te brengen (fotobvoss8f).  Daarvoor zijn er de laatste weken beheerswerken uitgevoerd. Verschillende inlandse eiken werden afgezaagd tot net boven de grond. (fotobvoss8c; fotobvoss8d; fotobvoss8e; fotobvoss9a; fotobvoss9b). Nog dit jaar zouden deze al nieuwe scheuten moeten maken, zodat men kan deze verder kan beheren in hakhoutbeheer. Dit zou dan het geschikte biotoop moeten maken voor de vlinder.
Toch heb ik hier een aantal bedenkingen bij.
  • Als je over de berg stapt zie je verschillende stronken die al langer afgezaagd zijn. Weinigen of geen maken nieuwe scheuten.... (fotovoss8a; fotovoss8b)Wat is er dan anders toen gedaan dan nu? Hoe kan men voorzien dat men nu wel meer succes gaat hebben?
  • In een cursus van Natuurpunt maakte men een vergelijking tussen een Amerikaanse eik en een inlandse eik. Op de Amerikaanse eik komen 10 soorten nachtvlinders voor, op de inlandse eik 155 soorten. Dit om de ecologische waarde van de inlandse eik te illustreren. Nu zijn het meestal inlandse eiken die tegen de vlakte zijn gegaan tijdens de beheerswerken.  Hoeveel leven heeft men hiermee weggesnoeid? 
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat mijn twijfel ongegrond is en de boswachters gelijk hebben. Als ik volgend jaar nog eens over de Konijnenberg loop, dat ik dan veel nieuwe struiken te zien zal krijgen... en dat binnen enkele jaren de bruine eikenpage vrolijk op de berg rondfladdert.

zie ook bericht: De eerste scheutjes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten