De parking Le Bon (foto30) wordt Victoriehof. AG Real Estate gaat door met de plannen. In een mededeling aan de buren wordt gezegd dat de Le Bon site in de toekomst een groene oase wordt waar het aangenaam wonen en gezellig winkelen is. (GVA 14 oktober 2014, p. 15)
Op de site van businessimmo vinden we al meer informatie over het project.
Op pagina 4 wordt het project omschreven. Het project wordt er omschreven als een gemengd project met winkels, bewoning en parking. 26 winkels rond een knus plein in een verkeersvrije en groene omgeving; ondergrondse parking voor 378 wagens en 53 appartementen.
In het commentaar bij het artikel geeft Guy van Nieuwenhuysen de kern van de zaak aan: wie beslist hoe Turnhout groeit: het stadsbestuur of de grote bouwpromotoren? De grote ketens in de Gasthuisstraat willen de Le Bonsite, zodat ook de waarde van hun panden stijgen; het stadsbestuur wil voorrang geven aan Turnova. Het wil hiermee de kant van Paterstraat en Otterstraat een nieuwe impuls geven. Of dit laatste ook effectief hiermee kan bereikt worden of juist de doodsteek voor deze straten zal betekenen, laten we in het midden. De voorrang voor Turnova wordt telkens aangevochten door de advocaten van de zijde Lebon en de Raad van State treedt ze hierin bij. Ook al blijkt dat de ontwikkeling van beide sites een te groot aanbod zou zijn in de Turnhout.
Het commentaar legt de vinger op de zere plek. De ruimtelijke ordening in Vlaanderen wordt overgelaten aan de grote bouwpromotoren. Deze bepalen hoe een stad of dorp eruit ziet en worden hierbij gesteund door de wetgeving, ruimtelijke uitvoeringsplannen enz.... Ze zien enkel hun eigen belangen, ook tegen het algemeen belang in: als hiermee een overaanbod wordt gecreƫerd, met nog meer leegstand... dan laat dit hen koud... ze zullen er nog wel genoeg winst uit halen. Vaak worden ze hierbij nog gesteund door gemeente- of stadsbestuur. In de zeldzame gevallen waarin de belangen niet met elkaar stroken, worden de advocaten boven gehaald en bijt het stadsbestuur in het zand.
De manier waarop het project "verkocht" wordt, aan de man gebracht wordt, is ook steeds hetzelfde: groen als verkoopargument, ook als middel om de zaak aanvaardbaar te laten schijnen; hier "een groene oase waar het aangenaam wonen en gezellig winkelen is; een knus plein in een verkeersvrije en groene omgeving....". De keuze van de naam is niet toevallig: "Victoriehof". Wat deze "hof" zou kunnen inhouden vindt u op p.4 : een mooi fotootje van een pleintje ten midden van de winkels, met twee schrale boompjes: een groene oase in een groene omgeving. Van een hof is hier niet veel sprake, van groen ook niet... en dan is dit nog de foto voor die dienst doet in de propagandamachine....
In praktijk: de parking met de vele platanen zal worden volgebouwd met winkels en appartementen...
Verleiding en misleiding ten top....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten