woensdag 17 mei 2017

De ring ondertunneld?

Het stadsbestuur heeft zijn plannen bekend gemaakt voor de ontsluiting van het Noorden van Turnhout. (bron, online)
Ze zouden gaan voor een doortrekken van de ring, maar dan wel ondertunneld om de natuur in het noorden van Turnhout te sparen.
De ring is al meermaals ter sprake gekomen in dit blog. Zoals al eerder aangegeven:
  • als de ring er komt, blijft het daar niet bij
  • alle gronden binnen de ring en langs de ring zullen verkaveld worden binnen enkele tientallen jaren
Bovendien
  • het realiseren van de verbinding op zich zou al onherstelbare schade kunnen aanrichten;de tunnel komt er niet zomaar, daarvoor moet eerst de bestaande natuur weggehaald worden, de wegen gelegd worden en dan probeert men daarbovenop terug een stukje natuur te simuleren (zie de tunnel onder de Hoge Mouw in Kasterlee). 
bovendien
  • wat gaat dit kosten?
  • wanneer gaat dit gerealiseerd worden?
voor mij mag het nog lang duren....
Op het bijbehorende plaatje is het niet heel duidelijk waar de ring nu verder wordt getrokken.
  • sluit het op het bestaande traject en moeten dus de appartementen verdwijnen?
  • of legt men de ring verder van de stadskern weg... met gevolg dat nog meer natuur op termijn opgeofferd wordt? 
De volgende dag stelt Bart Voordeckers me enigszins gerust (bron, online)
  • de timing is duidelijk: over 20 jaar is er niets...
  • de oplossing is niet alleen te duur, ze is ook overbodig
Zijn oplossing: de kanaalboulevard, maar deze
  • vernietigt een deel van het groene fietspad
  • is dus ook overbodig?
De vragen die moeten gesteld worden volgens hem:
  • welk verkeer kiest voor de noordelijke ring,
  • lost die ring iets op aan de verkeersoverlast in het stadscentrum,
  • waar blijft het verkeer uit de nieuwe woonwijken in het noorden als er geen aftakking op die ring is?

Ik weet wel dat politiek vooruit kijken is, maar in dit geval is het de politiek die de problemen mee creƫert: door het laten bebouwen van een vijfde van de oppervlakte van de stad, door het laten innemen van de open ruimte aan de Veldekens.
Voorlopig is het echter zo dat ik weinig verkeersproblemen zie op het stuk van de Heizijde. In de spits moet men wel aanschuiven aan het kruispunt ring- steenweg op Antwerpen. Vraag is of het doortrekken van de ring hier iets aan verandert...

Ook nog even aandacht voor het "framen" van de pers: de media kunnen een bepaalde problematiek voorstellen in een bepaald kader, die het denken van mensen mee vorm geeft en bepaalt. De foto bij de eerste bron laat enkele fietsers zien op de Heizijde, er komen ook auto's aan die elkaar moeten kruisen. Een moeilijke situatie... Maar hoeveel keer komt deze situatie hier voor? Bovendien: in het stadscentrum is het hele beleid erop gericht dat de verkeersstromen mengen en daardoor het snelle verkeer afremmen.... maar blijkbaar moet deze foto het beleid ondersteunen: nl. er is nood aan een fietspad langs beide zijden dan nog van de Heizijde...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten