Begin maart 2015 worden 129 bomen geveld langs de Turnhoutsebaan in Gierle. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer is dit nodig omdat de boomwortels het fietspad omhoog duwen. (bron)
Hiermee verdwijnen meer dan honderd Amerikaanse eiken, reuzen die decennia lang het uitzicht van de baan hebben bepaald. (foto268; foto268) Ze braken de open ruimte. Ze boden een rustplaats, nestplaats, schuilgelegenheid en voedsel voor vogels. Ze gaven luwte, afkoeling en schaduw voor de fietsers. Maar duwden met hun wortels ook het beton van het fietspad naar boven,, wat het fietsen onaangenaam maakte. Maar ja, dit is niet moeilijk, als men het fietspad vlak naast hun stam aanlegt....
Nu moeten ze sterven... de Koning is dood.(foto268; foto268)
Na de heraanleg van het fietspad in de zomer worden jonge, inlandse eiken aangeplant. (foto 278 Gierle) Leve de Koning...
De oude koningen hebben plaats gemaakt voor de nieuwe koningen... nieuwe mogelijkheden.
Als we experten van Natuurpunt mogen geloven, bieden inlandse eiken veel meer leven dan Amerikaanse eiken. Maar ja, ook sparrenbossen, dennenbomen, zelfs beuken vinden weinig genade in hun ogen.... terwijl een beukenbos toch één van de prachtigste dingen is die je kan zien in dit land.
De oude reuzen worden vervangen op dezelfde plaats, door iets anders en beters. Dus op zich heb ik er weinig problemen mee. Maar vaak is dit niet zo. Bomen sneuvelen en worden ofwel niet gecompenseerd, ofwel gecompenseerd op een andere plaats ... Daardoor verschraalt het landschap wel op de plaats waar het groen oorspronkelijk is verwijderd. De compensatie heeft voor deze plaats zelf vaak weinig of geen meerwaarde. Bovendien is het vaak volwassen groen dat wordt verwijderd, en wordt vervangen door groen dat nog jaren moet groeien om dezelfde natuurwaarde te bereiken dan het oude...
Maar hier is dit allemaal in orde. Hopelijk is men zorgvuldig bij de aanplanting van de nieuwe bomen en volgt men hun staat goed op, zodat ze allemaal kansen hebben om uit te groeien tot mooie, volwaardige bomen. Op andere wegen is dit toch niet optimaal... bijv. aan de Philipsfabriek zijn er een aantal nieuw aangeplante boompjes die het niet gehaald hebben; op de weg van Ravels naar Weelde zijn er verschillende bomen die scheef gereden of scheef gewaaid/gegroeid zijn en nog weinig kansen hebben...
Toch vraag ik me af, wanneer de bomen naar de andere kant aan de beurt zullen zijn, richting Turnhout. Deze tussen de autosnelweg en de ring zullen geen lang leven meer beschoren zijn. (foto266) De heraanleg van de Steenweg op Gierle staat eraan te komen. Dit om de drukte rond de winkelparken te kunnen opvangen. Pech voor de kauwtjes die er één van hun slaapplaatsen hebben... Zijn het dus niet de wortels, dan is het wel de verkeersdrukte, een verkaveling of iets anders. Steeds vind de mens wel redenen om bomen te vernietigen....
Geen opmerkingen:
Een reactie posten