dinsdag 5 november 2019

Noordelijke deel ring in de koelkast

Oude plannen

De geplande verlenging van de ring in het noorden van de stad gaat niet door. Na zorgvuldige afweging van verschillende scenario's had het vorige stadsbestuur besloten om de ring door te trekken, mits ondertunneling van een groot deel van het project. Dit om het omliggende vennengebied te vrijwaren.
Al eerder hebben we hiertegen gepleit. Als de ring er ligt, dan wordt alle grond binnen de ring en een honderdtal buiten de ring op korte of middellange termijn vol gebouwd. Dit zou een bedreiging vormen voor de omliggende vennen, maar ook voor het prachtige landschap juist buiten de ring, niet in het minst voor de beschermde site die dan dreigt binnen de ring te vallen.

Nieuw plan

Nu komt het bestuur met een nieuw plan: slechts een deel van de geplande verlenging wordt uitgevoerd: nl van de Steenweg op Merksplas tot aan de Heizijde.  Ook wil men op allerlei manieren het "sluikverkeer" via de Heizijde ontmoedigen. De Fonteinstraat is er niet op berekend om het verkeer van de 2000 nieuw geplande woningen op te vangen. (GVA, 31okt-1nov, p 17)

Niet te begrijpen

Natuurlijk is het zo dat als je 2000 woningen neerplant, je mobiliteitsproblemen krijgt. Al eerder hebben we hiertegen gereageerd: in plaats van een behoorlijke vraag-aanbod analyse te doen, geeft men de projectontwikkelaars de vrije hand en blijft men maar bijbouwen. Een vijfde van de open ruimte binnen de ring wordt hier voor één project opgeofferd. Tellen we daar nog Schorvoort bij, dan heeft men een halve stad bijgebouwd.
De Fonteinstraat is pas opnieuw aangelegd. Het wegtracé is zo smal gemaakt, dat men er niet ongehinderd elkaar kan kruisen. Natuurlijk is het dan niet berekend op de ontsluiting van de nieuwe woonsites. Maar waarom zou dit niet gekund hebben als men de weg wat breder had gemaakt.. dan konden de nieuwe verkavelingen ofwel via de Plamaten ofwel via de Fonteinstraat naar de Steenweg op Merksplas en zo naar de Ring....

Sluiproute

Over de Heizijde wordt altijd gesproken als een sluiproute, die men via allerlei ingrepen wil ontmoedigen. Maar eigenlijk is dit m.i. de legale verbinding tussen bepaalde wijken in de stad en de ring. Het alternatief is de hele ring in de andere zijde afrijden, met als gevolg meer tijd, meer kilometers, meer vervuiling...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten