- parallelle zijwegen voor lokaal verkeer
- het behoud van twee keer twee rijstroken voor doorgaand verkeer
- dubbelrichtingsfietspaden aan beide kanten
- ruimte voor hoogwaardig openbaar vervoer op de middenberm van de ring
- ondertunneling van de ring nabij het stadspark
Het is inderdaad wel raar dat de fietspaden nu worden meegenomen in de nieuwe plannen, terwijl ze nog maar pas vernieuwd zijn...
Voor de rest toch knappe plannen???
Ja... maar
- volgens sommige plannen zou de ondertunneling aan het stadspark slechts gedeeltelijk ondergronds zijn en deels bovengronds, zodat er een bergje van 3m zou oprijzen, die een barrière vormt in plaats van een verbinding tussen stadspark en de rest van de stad; het prachtige groene uitzicht van nu zal verdwenen zijn (foto54)
- natuurlijk moet de parking Snollaert "gevaloriseerd" worden, dat wil zeggen in de praktijk volgebouwd worden met enkele woontorens om er voldoende winst uit te maken. Nu is de parking één van de weinig gratis parkeergelegenheden aan de rand van de stad en een groene plek die aansluit bij het stadspark (foto69)
- het voorzien van ventwegen voor het afslaand verkeer pleegt een aanslag op de groene tuinen langs de kant van de ring
- het voorzien van openbaar vervoer op de middenberm van de ring zal het groene karakter van de ring ernstig aantasten. Juist deze middenberm zorgt ervoor dat men de indruk krijgt dat er toch nog wat groen staat en zorgt ook voor de gedeeltelijke neutralisatie van het verkeer (foto136). En waarvoor zou dit verdwijnen? Hoeveel bussen rijden er per dag op de ring? Het zal niet zo erg veel zijn...
- 4 rijvakken (twee in beide richtingen) voor het autoverkeer
- 2 rijvakken op de huidige middenberm voor het openbaar vervoer
- op vele plaatsen nog twee rijvakken ernaast, de ventwegen om afslaand verkeer mogelijk te maken
- dus in totaal 8 rijvakken... daarbovenop
- 2 fietspaden die beide fietsen in beide richtingen mogelijk maken
Men kijkt alleen naar mobiliteit, in in de mobiliteit kijkt men alleen maar naar de doorstroming van het steeds talrijker wordende verkeer. Men zou beter werk maken van het beter afstemmen van de verkeerslichten, iets wat men al drie jaar heeft beloofd, maar waar nog weinig van te merken is. In de plaats komt men met grootse plannen, maar men vergeet de impact van deze plannen op het groen dat hiermee ernstig bedreigd wordt. Nu is de ring door de volgroeide middenberm zowel een niet aflatende verkeersstroom, maar ook een groen lint omheen de doos van de stadskern. Maar hoe lang nog?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten